För våra hyresgäster

Som hyresgäst kommer du säkert att ha en del frågor under din tid som hos oss. Här har vi försökt att göra anvisningar för de vanligast förekommande frågorna. Har du andra funderingar är du naturligtvis välkommen att höra av dig.

Välkommen som vår hyresgäst hos LBB Fastighets AB!

Inför flytt till en av våra lägenheter har vi samlat lite information som kan vara bra att ha för er, både vid själva inflyttningen men också under tiden som hyresgäst hos oss.

Du ska erhålla 3 lägenhetsnycklar och 3 taggar till lägenheten/porten samt 2 postfacksnycklar. Skulle du inte få detta så är det viktigt hör av dig till oss snarast. Om du inte kan återlämna dessa när du en dag ska lämna din lägenhet kommer du att bli ersättningsskyldig för detta.

Be också om koden till porten. Denna kod används även som lösenord vid bokning av tvättstuga, vilket görs på vår hemsida www.lbb-fastighet.se (Användarnamn = lägenhetsnumret i form XXX-lägenhetsnumret, t.ex XXX-X14, se ert hyreskontrakt överst till höger).

Utflyttande hyresgäst har ansvar för att hela lägenheten och tillhörande förråd är ordentligt städade. Om du har anmärkningar på hur städningen är utförd vill vi att du kontaktar oss snarast så att vi kan komma och göra en städbesiktning.

Tänk också på att kontakta Tekniska Verken och flytta ditt elavtal för hushållselen, telefonnummer 0771-25 26 27 eller via www.tekniskaverken.se/flytta. Även ert försäkringsbolag för er hemförsäkring ska meddelas om flytten, liksom Folkbokföringen hos Skatteverket. En adressändring bör också göras
då inte alla företag uppdaterar sig mot folkbokföringen.

Under tiden som hyresgäst hos oss är det några punkter som är bra att känna till:

  • Säkringar: Ni ansvarar själv för de säkringar som sitter vid lägenhetens elmätare som finns utanför din lägenhet i allmänna utrymmen såsom källare, trapphus och cykelrum. Fråga utflyttande hyresgäst var just er mätare sitter. Vid eventuellt strömavbrott ber vi er att alltid kontrollera dessa säkringar innan ni gör en felanmälan. Det är bra att alltid ha några 16Amp säkringar hemma.
  • Uppdatering taggar (gäller endast boende på Valhallagatan 22–30): De elektroniska taggarna som går till entréer och vindar, soprum, cykelrum, förrådsrum samt tvättstugor måste uppdateras en gång per år. Detta görs vid entrén till Valhallagatan 26 B (vid gaveln på huset). Håll taggen emot plattan tills ni hör ett litet ”surr”. Om taggen inte fungerar så prova detta innan ni gör en felanmälan.
  • Felanmälan: Skulle något sluta att fungera i lägenheten eller på gemensamma ytor ber vi er i första hand att göra en felanmälan på vår hemsida www.lbb-fastighet.se. Här kan ni ange vad som inte
    fungerar, lämna telefonnummer samt också uppge om vi får gå in med huvudnyckel och åtgärda felet om ni inte skulle vara hemma. Vid akuta fel utanför våra kontorstider ber vi er att kontakta Renall AB på telefonnummer 011-14 96 69.
  • Kontakt: Behöver ni komma i kontakt med oss så gör ni det lättast via mejl (helene@lbb-fastighet.se) eller via telefon 013-20 31 00 (måndag till fredag kl 9-15).

Med en förhoppning om att skall trivas hos oss önskar vi er välkommen!